• 1154
  • 53 مرتبه
آیا نقره با روکش طلا سیاه میشود؟

آیا نقره با روکش طلا سیاه میشود؟

1403/06/23

آیا نقره با روکش طلا سیاه می‌شود؟ این سوالی است که تمامی دوستداران نقره با آن مواجه هستند. مسلماً شما نیز می‌دانید که هر دو فلز نقره و طلا، فلزهای ارزشمند و البته بسیار محبوب در بین افراد هستند. بنابراین، می‌توان اینطور بیان کرد که همنشینی فلز زیبای نقره با روکشی از فلز طلا، سبب ایجاد یک ترکیب فریبنده می‌شود. در حقیقت، درخشش گرم طلا و درخشش سرد نقره، در کنار یکدیگر، ظاهری منحصر به فرد و فوق العاده خلق می‌کنند. 
از طرفی نقره از جمله فلزات محبوبی است که اغلب افراد از این فلز به صورت انگشتر نقره، نیم ست نقره، حلقه نقره و غیره با آبکاری یا بدون آبکاری استفاده می‌کنند. به همین دلیل به دنبال راهی برای تمیز کردن نقره در خانه و یا افزایش ماندگاری آبکاری نقره هستند. ما در این مطلب قصد داریم به طور کامل به مبحث نقره آبکاری شده با طلا بپردازیم. 

انگشتر توپاز قرمز زنانه با روکش طلا

منظور از روکش طلا چیست؟

در واقع روکش طلا یک لایه نازک از طلا است که از آن به عنوان یک پوشش خارج بر روی فلزات مختلف از جمله نقره استفاده می‌شود. ضخامت لایه طلا در زمانی که به عنوان روکش استفاده می‌شود، متفاوت است. با این حال لازم به ذکر است که مطابق دستورات و قوانین کمیسیون تجارت فدرال، روکش طلا باید در اقلام سبک در حدود ۰٫۵ میکرون و برای اقلام سنگین در حدود ۲٫۵ میکرون برچسب گذاری شود. 
با این حال باید بدانید که در برخی موارد روکش‌هایی که سبک‎تر از 0.5 میکرون هستند نیز، به عنوان روکش طلا برچسب گذاری می‌شوند. در این صورت، بر اساس قوانین کمیسیون تجارت فدرال و همچنین از نظر فنی الکتروپلیت طلا باید در حدود 0.175 میکرون باشد. 
اما آبکاری طلا در نقره یعنی چی؟ آنچه که باید در مورد آبکاری فلزات مختلف بخصوص نقره با روکش طلا به خاطر بسپارید، این است که عموماً فلز را در محلول مورد نظر قرار می‎‌دهند. به این ترتیب، برای آبکاری فلزات مختلف به وسیله طلا، عموماً فلز مورد نظر را در محلولی که حاوی طلا یا آلیاژ طلا است، غوطه‌ور می‌کنند. در ادامه، فلز مذکور تحت شلیک جریان الکتریکی قرار می‌گیرد. واکنش الکتروشیمیایی رخ داده و سبب ایجاد یک لایه رسوب نازک از فلز طلا بر روی لایه خارجی فلز مورد نظر، در اینجا نقره، می‌شود.

دلایل آبکاری زیورآلات نقره 

ممکن است از شیمی دوران دبیرستان خود بیاد داشته باشید که فلز نقره در گروه فلزات نجیب قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی این دسته از فلزات می‎توان به واکنش پذیری بسیار زیاد آن‌ها اشاره کرد. با این حال خوشبختانه فلز نقره در مقایسه با سایر عناصر دارای رتبه واکنش پذیری نسبتاً کمتری است. 
شایان توجه است که فلز نقره با گوگرد و هیدروژن سولفید واکنش داده و سبب ایجاد لایه‌ای کدر و تیره بر روی نقره می‌شود. به همین دلیل و برای جلوگیری از این فرآیند، عموما زیورآلات و ظروف نقره را آبکاری می‌کنند. استفاده از طلا بهترین نوع آبکاری نقره است که علاوه بر افزایش مقاومت نقره در برابر اکسید شدن، سبب شفاف‎تر و زیبا‎تر شدن فلز نقره نیز می‌شود.

انگشتر مردانه موزانایت آب طلا سفید یا روکش طلا یا آب رادیوم

نقره با روکش طلا، بهترین نوع آبکاری نقره

با توجه به استانداردهای مختلفی که وجود دارد، پاسخ به این سوال که بهترین نوع آبکاری نقره کدام روش است، اصلاً کار ساده‎ای به شمار نمی‌آید. باید بدانید که رنگ‌ های آبکاری نقره متفاوت بوده و هر یک خصوصیات و مزیت‌های مخصوص به خود را دارند. 
به عنوان مثال استفاده از آب رودیوم و آب طلا بدون آبکاری، سبب افزایش درخشندگی فلز نقره می‌شود. این در حالی است که استفاده از رنگ‌های لاک یا نانو پلاستیک، سبب افزایش مقاومت و طول عمر فلز نقره می‎شوند. از این رو باید در مبحث بررسی نقره با روکش طلا توجه داشته باشید که به طور کلی و با اطمینان نمی‎توان نوع خاصی را بهترین نوع رنگ های آبکاری فلز نقره معرفی کرد.  

عوامل موثر در افزایش طول عمر نقره آبکاری شده

عوامل متعددی در ماندگاری و افزایش طول عمر نقره آبکاری شده نقش دارند. با این حال رعایت برخی نکات در روشهای نگهداری نقره با روکش طلا به طور چشمگیری سبب افزایش طول عمره نقره می‌شوند. در ادامه این بخش به معرفی این نکات خواهیم پرداخت. 

  1. از تماس جواهرات آبکاری شده با مواد شیمیایی اعم از عطر، کرم، مواد شوینده و به خصوص کلر خودداری کنید. 
  2. قبل از استفاده از زیورآلات نقره بهتر است، دست‌های خود را به خوبی شسته و با یک پارچه نخی خشک کنید.
  3. از قرار دادن زیورآلات نقره آبکاری شده در معرض رطوبت زیاد اجتناب کنید. بنابراین هرگز نباید فلز نقره با آبکاری یا بدون آبکاری را در حمام، استخر، یا هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی که تعریق بسیار زیاد است، به همراه داشته باشید. 
  4. از شستشوی فلز نقره با شوینده های قوی مانند وایتکس خودداری کنید. 

آویز یا گردنبند نقره دخترانه یا فانتزی با روکش آب طلا سفید


به چه علت نقره با روکش طلا، سیاه می‌شود؟

در این بخش قصد داریم به بررسی دلایل سیاه شدن نقره با روکش طلا بپردازیم. همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم فلز به نقره به عنوان یک فلز واکنش پذیر به طور طبیعی و خود به خودی با ترکیبات موجود در هوا، به خصوص گوگرد، واکنش می‌دهد. 
واکنش نقره با گوگرد و سایر عناصر هوا سبب می‌شود تا این فلز به مرور زمان کدر و سیاه ‌شود. این فرآیند که در شیمی اکسیداسیون نامیده می‌شود، اجتناب‌ناپذیر بوده و در مورد تمام اشیا نقره‌، چه آبکاری شده و چه غیر آبکاری، رخ می‌دهد. 
علاوه بر این، این کدر شدن نقره با روکش طلا یا بدون روکش خطرناک نبوده و به راحتی رفع می‌شود. بهتر است برای تمیز کردن جواهرات سایر اشیا ساخته شده از فلز نقره، از یک پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید. به هیچ وجه از شوینده‌های قوی، برس‌های سفت و یا پاک‌کننده‌های جواهرات که حاوی مواد شیمیایی خشن هستند، استفاده نکنید.

سخن پایانی

آبکاری فلز نقره به وسیله طلا علاوه بر افزایش زیبایی نقره دارای مزایای دیگری نیز است. از جمله مزایای منحصر به فرد آبکاری نقره می‎توان افزایش مقاومت نقره در برابر اکسیداسیون، خوردگی، سیاه شدن و خط و خش اشاره کرد. ما در این مطلب تلاش کردیم تا به هر آنچه که لازم است در مورد آبکاری نقره با طلا بدانید، بپردازیم. اگر شما نیز در این مورد نظر یا تجربه‌ای دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید. 
 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN