• 1136
  • 90261 مرتبه
شرایط و آداب خواندن نماز حرز امام جواد (ع)

شرایط و آداب خواندن نماز حرز امام جواد (ع)

1401/10/01

خواندن نماز حرز امام جواد (ع) جزو آداب استفاده از حرز کبیر امام جواد (ع) می‌باشد. این نماز و شیوه خواندن آن در روایات و احادیث مختلف بیان شده است. ما در مجله حجره شوشتری به توضیح مفصل این نماز پر فضیلت میپردازیم.

به طور کلی نمازها به دو گروه نمازهای واجب و مستحب تقسیم‌ می‌شوند. برای بسیاری از مناسبات در ماه های قمری مانند اعیاد مذهبی، طلب حوائج و خواسته ها، زیارات (مشهد، کربلا و ...) نمازهای مخصوصی وجود دارد که از جانب بزرگان دین و ائمه معصومین (ع) توصیه شده و این نمازها جزو نمازهای مستحبی محسوب می‌شوند. نماز حرز امام جواد (ع) نیز جزو همین مستحبات است. البته زمانی که فرد بخواهد به صورت کامل تر از حرز کبیر امام جواد (ع) و فواید آن بهره ببرد توصیه اکید این است که نماز آن نیز خوانده شود. 

حرز چیست؟ 

پیش از آشنایی با نماز حرز امام جواد (ع) بهتر است ابتدا با واژه «حرز» آشنا شویم. حرز در لغت به معنای محصور شده و مستحکم می‌باشد که فرد را از هر گونه خطر و آسیب محفوظ نگاه خواهد داشت. در کتب عربی نیز این لغت به معنای محافظت، جایگاه محکم، پناهگاه و مکان مطمئن و امن معنا شده است. در اصول کافی حرز به ادعیه هایی گفته می‌شود که نوشتن، خواندن و به همراه داشتن آنها باعث پیشگیری از آسیب رسیدن به افراد می‎شود. همچنین حرز از مشکلاتی همچون: ابتلا به حوادث، آفات، ترس، چشم ‌زخم، جانوران موذی، امراض، دردها و بلاها جلوگیری خواهد کرد. در برخی احادیث و روایات، در مورد حرز کبیر امام جواد (ع) خواص و موهبت های بسیاری ذکر شده است.

آداب نماز حرز امام جواد (ع)

نمازی که به عنوان نماز حرز امام جواد (ع) توصیه شده است به صورت دو نماز دو رکعتی می‌باشد و در مجموع چهار رکعت است؛ در هر رکعت موارد زیر باید خوانده شود:

  • سوره حمد: 1 مرتبه 
  • آیت الکرسی: 7 مرتبه (می‌توانید هر سه آیه آن را به صورت کامل یا فقط آیه اول آیت الکرسی را بخوانید) 
  • آیه 18 سوره آل عمران: 7 مرتبه
  • سوره شمس: 7 مرتبه
  • سوره لیل: 7 مرتبه 
  • سوره توحید: 7 مرتبه

 بعد از خواندن نماز می‌توانید حرز کبیر امام جواد (ع) را به بازوی راست ببندید ( قاب نقره ای و بازوبند چرم ). نماز را به نیت حرز کبیر امام جواد (ع) بخوانید. نکته مهم این است که در این نماز سوره ها باید به ترتیب خوانده شوند.

نماز حرز امام جواد (ع)

مطلب مرتبط: معنی انگشتر در هر انگشت دست چیست؟

شرایط خواندن نماز حرز کبیر امام جواد (ع)

نماز حرز امام جواد (ع) مستحب است اما برای استفاده از حرز کبیر توصیه اکید شده است که این نماز پیش از استفاده از حرز خوانده شود. هر نماز تنها برای یک حرز و یک شخص است و نمی‌توان آن را برای دو نفر خواند. همچنین اگر خودتان توان خواندن نماز را دارید بهتر است خود نماز را بخوانید ولی اگر توانایی لازم برای خواندن این نماز را ندارید، می‌توانید برای خود نایب گرفته تا نماز را به نیابت از شما بخواند. 

والدین می‌توانند برای بچه های کوچک و نابالغ خود، نماز حرز را بخوانند. در صورتی که فراموش کرده اید این نماز را به جا آورید و حرز را استفاده کردید می‌توانید به محض آگاه شدن، نماز را خوانده و بلافاصله بعد از خواندن نماز، حرز کبیر را بر بازو ببندید. اگر فاصله بین نماز و استفاده از حرز زیاد باشد ( یعنی به عنوان مثال، حرز را در آن لحظه در دسترس نداشته باشید) مشکلی ایجاد نخواهد شد. بعد از اتمام چهار رکعت نیز ذکر یا دعای خاصی وارد نشده است.

برای حرز صغیر امام جواد (ع) نمازی توصیه نشده است. نوشتن و به همراه داشتن آن نیز آداب خاصی ندارد. در نتیجه براحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

زمان خواندن نماز حرز امام جواد (ع)

در احادیث، زمان و وقت معینی در شبانه روز یا ماه قمری برای خواندن نماز حرز امام جواد (ع) ذکر نشده است. البته توصیه شده که در زمان « قمر در عقرب » این نماز خوانده نشود. امام جعفر صادق (ع) درباره روزهای قمر در عقرب فرموده اند: هر کسی در زمانی که قمر در عقرب است ازدواج کند یا به مسافرت برود، خیر نمی‎‎بیند. 

« قمر در عقرب » به زمانی گفته می‌شود که ماه (قمر) که به دور زمین می‌چرخد در برج عقرب (یا در مقابل صورت فلکی عقرب) قرار بگیرد. در هر ماه یکبار قمر در عقرب اتفاق می‌افتد و معمولاً دو روز و نیم طول می‌کشد. شما می‌توانید با یک سرچ ساده روزهای قمر در عقرب هر ماه قمری را در اینترنت مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از دفتر مراجع تقلید روز و ساعت قمر در عقرب را بپرسید.

آداب خواندن نماز حرز امام جواد (ع)

 

اطلاعات عمومی بیشتری کسب کنید : روش تمیز کردن نقره در خانه چیست؟

شرایط نوشتن حرز امام جواد (ع)

بعد از آشنایی کامل با آداب نماز حرز امام جواد (ع) به شرایط نوشتن این حرز پر برکت می‌پردازیم. این حرز  توصیه امام محمد تقی(ع) به مامون است. ایشان زمانی که خواستند آن را کتابت کنند، پوست آهو از سرزمین تمامه طلب کردند. سپس آن را نوشته و برای مامون فرستادند. می‌توانید شرایط درخواست مامون از امام جواد (ع) برای نوشتن این دعای ویژه را در کتب تاریخی مطالعه کنید. 

امام جواد (ع) فرمودند که دعا باید به بازوی راست بسته شود. آیت الله بهجت نیز بر این امر تاکید داشتند؛ به ویژه برای باطل کردن طلسم و سحر توصیه می‌کردند حرز بر بازوی راست بسته شود. همچنین در احادیث توصیه شده است که این حرز بر روی پوست آهو نوشته شود. بعد از نوشتن آن را در محافظ نقره ای قرار داده و بر بازو ببندید. این حرز، اسماء متبرکه و نام های اعظم خداوند را در بر دارد. بنابراین تماس با آن بدون وضو جایز نیست. در نتیجه برای نوشتن آن نیز باید وضو داشته باشید. 

برخی از علما تاکید دارند از کاغذ و قلمی که توسط مسلمانان تولید شده است برای نوشتن حرز امام جواد (ع) استفاده شود. در زمان نوشتن رو به قبله بنشینید و آن را کتابت کنید. می‌توانید به جای مرکب، از زعفران استفاده نمایید. در زمان نوشتن نیاز نیست که اِعراب تمام لغات گذاشته شوند. البته صور و خطوط باید مطابق با آنچه که در کتب تاریخی و منابع معتبر ذکر شده است نوشته شوند. صور و خطوط جزو علوم غیبی و غریبه هستند. البته نوشتن این دعا و حرز در روزهای مبارک و سعد نیز توصیه شده است.

در مجموع توصیه می‌شود برای راحتی کار و اطمینان خاطر خود هم که شده، این حرز را به صورت آماده از مراکز معتبر تهیه نمایید تا درگیر مسائل گوناگون آن نیز نشوید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید نیم ست نقره 

 

شرایط به همراه داشتن حرز کبیر بعد از خواندن نماز حرز امام جواد (ع)

حالا که نماز حرز امام جواد (ع) را به جای آورده اید باید از شرایط به همراه داشتن آن نیز آگاه باشید. این شرایط عبارتند از: 

  • بعد از اینکه نماز را خواندید آن را بر بازوی راست ببندید تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد و از دریای برکات آن بهره مند شوید. در صورتی که برایتان این امر مقدور نبود، آن را به گردن خود آویزان کنید. 
  • خانم های حائض باید برای به همراه داشتن آن جوانب احتیاط را رعایت کنند. آن را در داخل پوست چرم قرار دهید، سپس به بازوی راست ببندید. 
  • مواظب باشید که حرز هرگز در چاه و سرویس بهداشتی نیفتد. در صورتی که این اتفاق افتاد باید آن را خارج کرده، بشویید و سپس خشک کنید. 
  • به گفته برخی علما به همراه بردن آن در سرویس بهداشتی اشکال ندارد. البته اگر برایتان مقدور است آن را بیرون بیاورید. 
  • برای اولین بار نباید در روزهای قمر در عقرب حرز امام جواد (ع) را بر بازو و یا بر گردن همراه کرد. 
  • در هنگام جنابت استفاده از آن اشکال شرعی ندارد. 

 

 

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN