• 1147
  • 318 مرتبه
روانشناسی رنگ سنگ جواهری | آیا انرژی رنگ سنگها در خواص آنها موثر است؟

روانشناسی رنگ سنگ جواهری | آیا انرژی رنگ سنگها در خواص آنها موثر است؟

1403/04/24

روانشناسی رنگ سنگ جواهری، یک موضوع بسیار جذاب برای افرادی است که به سنگ‌های قیمتی و خواص آن‌ها علاقمند هستند. برخی افراد معتقدند که رنگ سنگ‌ها و جواهرات در خواص آن‌ها اثراتی را بر جای می‌گذارد. حتی خواص یک سنگ رنگ روشن با خواص همان سنگ با رنگ تیره، کاملا متفاوت است. در این مطلب قصد داریم با روانشناسی رنگ سنگ‌های قیمتی آشنا شویم و تاثیر رنگ بر خواص آن را مورد بررسی قرار دهیم. لطفا با ما تا پایان این مطلب همراه گردید.

روانشناسی رنگ سنگ جواهری: معنی رنگ‌ها در جواهرات

برای بررسی دقیق روانشناسی هر رنگ در جواهرات و سنگ‌های قیمتی، ابتدا باید با معنا و مفهوم هر رنگ آشنا شویم. در برخی موارد معنی رنگها در جواهرات دقیقا مانند معنای کلی یک رنگ در روانشناسی است. اما در برخی از سنگ‌ها این معنا می‌تواند کاملا متفاوت از تصورات افراد باشد. به همین دلیل برای بررسی دقیق‌تر، بهتر است انواع رنگ‌های متداول سنگ‌های قیمتی و جواهر را مورد بررسی قرار دهیم و معنای هر کدام را به‌طور جداگانه معرفی کنیم.

روانشناسی سنگ جواهری آبی

سنگ جواهری آبی رنگ

آبی متضاد رنگ قرمز است و به جای هیجان، آرامش ایجاد می‌کند. سنگ و جواهرات قیمتی آبی رنگ همانند: توپاز سوئیسی، یاقوت کبود، انواع سنگ فیروزه ، آکووامارین، لاجورد، تورمالین و الماس آبی  نیز نمادی از چنین خصوصیاتی است. در جواهرات و سنگ های قیمتی طیف های رنگی گسترده ای از یک رنگ وجود دارد مثلا آبی روشن و تیره. آبی هر چه روشن‌تر باشد، حس تازگی بیشتری دارد و هرچه تیره‌تر باشد رسمی‌تر است و اعتماد بیشتری را منتقل می‌کند.در روانشناسی، رنگ آبی به معنای نزدیکی به دریا و آسمان است. ثبات، هماهنگی، صلح، آرامش و اعتماد خصوصیاتی هستند که با دیدن رنگ آبی به شخص منتقل می‌‌شود. اگر دقت کرده باشید بسیاری از برندهای بزرگ دنیا از آبی به‌عنوان رنگ سازمانی خود استفاده کرده‌اند. آبی همچنین می‌تواند معانی منفی مانند افسردگی را القاء کند.

سنگ جواهری قهوه ای رنگ

یکی از متداول‌ترین رنگ‌ها در بین سنگ‌ها و جواهرات، رنگ قهو‌ه‌ای است. این رنگ، تداعی‌کننده خاک و زمین است و به همین دلیل برای انسان‌ها آشنا و آرامش‌دهنده است. در مواقعی که دچار استرس و اضطراب هستیم، یک سنگ جواهری با رنگ قهوه‌ای می‌تواند ما را کاملا آرام کند و انرژی منفی را دفع کند. معمولا سنگ‌های قهوه‌ای رنگ برای افزایش تمرکز، یکی شدن با انرژی زمین، مقابله با بی‌نظمی و آشفتگی ذهنی و افزایش قدرت، بسیار موثر هستند. عقیق، یکی از سنگ‌های قهوه‌ای رنگ است که خواص بسیار زیادی در این خصوص دارد.

سنگ قیمتی زرد رنگ

سنگ و جواهراتی مانند  کهربا ، یاقوت زرد، سیترین، عقیق زرد، گارنت، تورمالین و الماس زرد چند نمونه از سنگ های قیمتی زرد رنگ هستند. در روانشناسی رنگ، معنای رنگ زرد حول آفتاب می‌چرخد. زرد احساس خوشبختی، مثبت‌اندیشی، خوش‌بینی و گاهی فریب و هشدار را القاء می‌کند. زرد روشن‌ترین رنگ در طیف رنگ‌ها محسوب می‌شود. از این رنگ در ایده‌های تازه، پروژه‌های خلاقانه یا ابتکارات تجاری جدید استفاده می‌کنند. طبق مطالعات انجام‌شده در زمینه تأثیر رنگها بر روح و روان، رنگ زرد بر افزایش فعالیت ذهنی، سطح آگاهی و انرژی اثبات شده است.

سنگ جواهری زرد رنگ

سنگ قیمتی سفید رنگ

رنگ سفید همیشه نمادی از خلوص، پاکیزگی و صلح است. سنگ قیمتی سفید رنگ نیز نمادی از چنین خصوصیاتی است. در مدیتیشن از سنگ‌های سفید رنگ به وفور استفاده می‌شود. برخی معتقدند رنگ سفید، رنگ یزدان الهی است. بنابراین می‌تواند روح را بیدار کند و نور الهی را وارد زندگی کند. بر اساس روانشناسی رنگ سنگ جواهری، سنگ‌های سفید رنگ برای محیط‌های آشفته، بسیار مفید هستند. این رنگ می‌تواند آرامش را به محیط آشفته وارد کند و انرژی منفی را از آن دفع نماید. فرکانس‌هایی که سنگ رنگ سفید ایجاد می‌کند، موجب جذب معنویات می‌شود.

روانشناسی رنگ سنگ جواهری: سنگ قیمتی سیاه رنگ

سنگ‌های اونیکس، حدید، الماس سیاه و اوپال سیاه چند نمونه از سنگ‌های قیمتی سیاه‌رنگ هستند. سنگ قیمتی سیاه‌ رنگ می‌تواند از افراد در برابر افکار شیطانی محافظت کند و احساس امنیت بیشتری ایجاد کند. توصیه می‌شود افرادی که دچار کمبود اعتماد‌به‌نفس هستند و یا همواره دچار شک و تردید می‌شوند از سنگ‌های سیاه‌رنگ استفاده کنند. سنگ‌های سیاه‌رنگ کمک می‌کنند، شجا‌ع‌تر شوید و با ترس‌های خود مقابله کنید. سنگ تورمالین سیاه، حدید، الماس سیاه و عقیق مشکی از سنگ‌های سیاه‌رنگ هستند که می‌توانند در درون افراد احساس امنیت ایجاد کنند و اعتماد‌به‌نفس را افزایش دهند.

سنگ جواهری بنفش

سنگ با رنگ بنفش جزو سنگ‌های پر‌طرفدار است. آمیتیست یکی از پرفروش‌ترین سنگ‌های بنفش‌رنگ است که افراد زیادی آن را دوست دارند. برخی معتقدند که سنگ جواهری بنفش‌رنگ موجب می‌شود از عالم دیگر الهام بگیرید و بینش قوی‌تری پیدا کنید. هر چه رنگ بنفش سنگ، تیره‌تر باشد، اثر بیشتری در ارتباط با ماورا دارد. سنگ بنفش تیره، ارتعاشات قوی برای ارتباط با معنویات ایجاد می‌کند. سنگ‌های بنفش روشن همین خاصیت را دارند، اما ارتعاشات ضعیف‌تری ایجاد می‌کنند. یکی از زیباترین راههای استفاده از انرژی رنگ بنفش، انگشتر آمیتیست زنانه است.

جواهر سبز رنگ

روانشناسی رنگ سنگ جواهری: انواع سنگ جواهری سبز

سنگ‌های جواهری سبز رنگ، انواع مختلفی دارند. طیف‌های متفاوتی از رنگ سبز در سنگ‌ و جواهر دیده می‌شود. برخی روشن و برخی کاملا تیره هستند. سنگ یشم، عقیق سبز، یاقوت سبز و زمرد، چهار سنگ سبز رنگ بسیار معروف هستند. سنگ‌های سبز رنگ دارای خاصیت آرامش بخشی هستند و می‌توانند تا حدودی دردها را تسکین دهند. از آنجا که رنگ سبز، رنگ اصلی طبیعت است، استفاده از سنگ‌های با رنگ سبز، موجب ارتباط با طبیعت می‌شود. سبز نشان‌دهنده عشق الهی است و برای باز کردن چاکرای قلب، بسیار موثر است. با استفاده از سنگ‌های سبز رنگ، احساس عشق بیشتری به نزدیکان خود، خواهید داشت. برخی افراد معتقدند که سنگ‌های سبز برای جذب ثروت و رشد و توسعه، بسیار مفید هستند.

سنگ قیمتی چند رنگ

سنگ‌های قیمتی چند رنگ به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی از سنگ‌ها در اثر قرار گرفتن چند سنگ در کنار هم به یک سنگ چند رنگ، تبدیل شده‌اند. برخی از سنگ‌ها به طور کلی دارای ظاهری چند رنگ هستند و برخی دیگر نیز فقط در اثر تابش نور، چند رنگ می‌شوند.

در روانشناسی رنگ سنگ جواهری، سنگ قیمتی چند رنگ معمولا ترکیبی از خواص رنگ‌ها را دارد و به همین دلیل بیشتر افراد دوست دارند از سنگ‌های چند رنگ استفاده نمایند. الکساندریت، اوپال و انگشتر چند جواهر چند نمونه از سنگ‌های چند رنگ خارق‌العاده است که در اثر تابش نورهای مختلف دچار تغییر رنگ می‌شود.

سنگ قیمتی طوسی رنگ (نقره)

سنگ قیمتی طوسی رنگ برای افرادی که به دنبال آرامش هستند، انتخاب بسیار خوبی است. طوسی در سنگ‌ها نمادی از آرامش، خونسردی و درون‌نگری است. سنگ‌های خاکستری برای چاکرای ریشه مفید هستند و در بهبود روابط، اثر بسزایی دارند. طیف دیگری از سنگ‌های خاکستری، سنگ‌ نقره‌ای است که زیبایی چشمگیری دارد. برخی معتقدند سنگ نقره‌ای رنگ می‌تواند برای یافتن هدف و حقیقت درونی افراد مفید باشد.

روانشناسی رنگ سنگ جواهری: سنگهای جواهری قرمز

گارنت، عقیق سرخ، توپاز قرمز و یاقوت قرمز چند مدل از سنگ‌های جواهری قرمز هستند. رنگ قرمز در سنگ و جواهر، نمادی از قدرت، عشق، شور و هیجان است. افرادی که از سنگ‌های قیمتی قرمز رنگ استفاده می‌کنند معمولا شور و هیجان بیشتری نسبت به سایرین دارند. همچنین در انجام کارها دقت بیشتری به خرج می‌دهند.

سنگ قیمتی بی رنگ

سنگ‌های بی‌رنگ، مدل‌های متعددی را در بر می‌گیرند. الماس، یاقوت سفید و در نجف، کوارتز سفید و... همگی از مدل‌های سنگ قیمتی بی‌رنگ هستند. برخی معتقدند سنگ‌های بی‌رنگ دارای خاصیت شفابخشی هستند. این سنگ‌ها ماهیت معنوی بالایی دارند و به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردارند.

کلام آخر

در این مطلب با روانشناسی رنگ‌های سنگ و جواهر آشنا شدیم. با استفاده از رنگ‌ها می‌توانید بر روح و جسم خود اثرات مطلوبی بگذارید و انرژی خود را تغییر دهید. تجربه شما در مورد رنگ‌های مختلف سنگ‌ها چیست؟ آیا به روانشناسی رنگ سنگ جواهری باور دارید؟

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN