• 1150
  • 1132 مرتبه
ذکر روی انگشتر | آشنایی با انواع اذکار روی انگشتر و خواص آنها

ذکر روی انگشتر | آشنایی با انواع اذکار روی انگشتر و خواص آنها

1403/05/24

وقتی نگاهی به یک انگشتر دست‌ساز می‌اندازیم، اولین چیزی که چشمان ما را جلب می‌کند، حکاکی‌های زیبا و معنوی روی آن است. این حکاکی‌ها، به گونه‌ای است که به ذهن و قلب آدمی نفوذ می‌کنند و هنر و زیبایی دست‌ساز بودن آن انگشتر به شدت تأثیرگذار است. اما آیا می‌دانید که مناسب‌ترین و بهترین ذکر روی انگشتر عقیق یا دیگر انگشترها نظیر فیروزه کدام است؟ در ادامه ما انواع ذکر انگشتر را بررسی خواهیم کرد.

خواص ذکر روی انگشتر

ذکر بر روی انگشترها در اسلام به عنوان یکی از اعمال پسندیده و موثر برای جلب برکت، آرامش و حفظ از مصیبت‌ها و مشکلات معرفی شده‌ است. این خواص معمولا بر اساس روایات و احادیث از اهل‌بیت اسلام مطرح می‌شوند و ارتباطی با نیت و ایمان عمیق دارند. برخی از این خواص را در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. برطرف شدن غم و غصه:  ذکرهای بسیاری نظیر لا اله الا الله الملک الحق المبین که حضرت عیسی (ع) در خواب به امام حسین (ع) فرموده است، می‌تواند غم و غصه را از بین ببرد.
  2. بچه دار شدن:  ذکر رب لا تذرنی فردا و انت خیر الوارثین که امام هادی (ع) توصیه کرده، باعث می‌شود صاحب آن از فرزند صالح بهره‌مند شود.
  3. نوشتن ثواب و حسنه در نامه اعمال :  اعتقاد بر این است که ذکر الله الملک که امیرالمومنین (ع) بر روی نگین فیروزه توصیه کرده، ثواب و حسنه را فراوان می‌کند.
  4. ایمنی از فقر:  حک ذکر ماشاء الله لا قوه الا بالله و استغفر الله که امام صادق (ع) توصیه نموده است، می‌تواند از فقر جلوگیری کند.
  5. حفاظت از مکر و حیله: از مهم‌ترین خواص افوض امری الی الله بر روی انگشتر حفاظت از مکر و حیله دیگران است.
  6. ازدواج و دفع دشمن : ذکر حسبی الله برای ازدواج نیز بسیار مجرب بوده و شواهد بسیاری در اثبات این امر حاضر گشته اند. از آنجا که ذکر حسبی الله برای کلیه حاجات قلبی مجرب بوده و طبق بسیاری از روایات استجابت دعا با قرائت تین ذکر حادث گردیده است. امر ازدواج نیز ممکن است به عنوان حاجت قلبی برخی افراد در نظر گرفته شود. لذا قرائت ذکر حیبی الله برای ازدواج نیز مجرب خواهد بود. خواص ذکر حسبی الله برای دفع دشمن نیز در برخی روایات آمده و آثار معجزات آن به وفور رویت گشته است. گفته اند برای دفع شر دشمن به مدت یک هفته که بهتر است روز آغاز آن پنج شنبه باشد 146 مرتبه ذکر حسبی الله را زمزمه نموده و خویش را از شر دشمنان و مخالفان ایمن نمایید.

بهترین ذکر روی انگشتر عقیق

ذکر صلوات روی انگشتر عقیق

بهترین ذکر و دعا برای حکاکی روی انگشتر عقیق از جنبه‌های مختلف می‌تواند انتخابی پربار و موثر باشد. در زیر به برخی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین اذکار برای حکاکی برروی انگشتر عقیق اشاره کرده‌ایم:

  1. دعای شرف الشمس:  ثبت این دعا برروی انگشت خواص و ثواب بسیاری به همراه دارد از جمله خواص ذکر روی انگشتر امام علی (ع) می‌توان از رفع بلا، دوری از فقر، رسیدن به حاجات و دفع چشم زخم نام برد.
  2. صلوات:  صلوات به عنوان یکی از بهترین دعاها برای انگشتر عقیق مطرح شده است. این دعا مختصر، مفید و بسیار موثر است و خواصی چون استجابت دعا، فزونی در امور دنیوی و اخروی، شفاعت در قیامت و غیره را داراست.
  3. حرز امام جواد (ع):  حرز امام جواد (ع) نیز به عنوان یکی از بهترین دعاها برای قرار گرفتن در زیر انگشتر عقیق معرفی شده است. این حرز موجب محافظت در برابر حیله و دشمنی، دفع چشم زخم، حفظ آبرو و دفع سحر و جادو می‌شود.
  4. دعای نادعلی:  این دعا، به خواصی چون برآورده شدن حاجات، صاحب فرزند شدن و ثروتمند شدن معروف است.
  5. ذکر یا علی (ع):  حکاکی این ذکر بر روی انگشتر عقیق می‌تواند موجب ثواب بسیاری شود و به افزایش محبت به اهل بیت (ع) کمک کند.
  6. ذکر یونسیه:  ذکر یونسیه روی انگشتر با خواصی چون باز شدن گره‌های مشکلات و برطرف شدن گرفتاری‌ها مشهور است.

همه این دعاها و اذکار، با توجه به اهمیت و تأثیر آن‌ها در زندگی معنوی و مادی انسان، بهترین گزینه‌ها برای حکاکی نگین انگشتر عقیق محسوب می‌شوند.

بهترین دعای انگشتر فیروزه

انگشتر فیروزه از زمان‌های کهن در میان مسلمانان و شیعیان جایگاه ویژه‌ای داشته و احادیث و روایات متعددی به خواص و فضیلت‌های آن اشاره دارند. در برخی روایات آمده است که امامان معصوم (علیهم السلام) به استفاده از انگشتر فیروزه با دعا رب لا تذرنی فردا و انت خیر الوارثین، توصیه کرده‌اند. جالب است بدانید که باتوجه به خواص متعدد فیروزه، خواندن دعای محبت روی انگشتر فیروزه صورت می‌گیرد. 
از دیگر خاصیت‌های مهم فیروزه می‌توان به ذکر روی انگشتر برای رزق، دفع دردها، ایجاد قوت قلب و کمک به برآورده شدن حاجات اشاره کرد. امام علی نقی (ع) در خصوص خواسته داشتن فرزند، به یکی از پیروانش توصیه کرد که انگشتری از فیروزه تهیه کرده و این آیه را بر روی آن حک کند. در نتیجه، او پس از مدتی صاحب فرزند شد. امام موسی کاظم (ع) نیز در روایتی تأکید کرده است که فیروزه سنگی است که جبرئیل از بهشت برای پیامبر اسلام (ص) آورده و آن حضرت آن را به امام علی (ع) بخشیده است. 

ذکر روی انگشتر عقیق


بهترین ذکر روی انگشتر امام حسین

انگشتر امام حسین (علیه‌السلام) که با ذکرهای مختلفی حکاکی شده بود، دارای معانی و خواص عمیقی است. بر اساس روایات، ذکرهایی که بر انگشترهای ایشان حکاکی شده بود، شامل إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ و حَسْبِيَ اللَّهُ بوده است. 
هر کدام از این ذکرها دارای فواید و اثرات معنوی بسیاری است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • یادآوری قدرت و اراده الهی
  • ایجاد آرامش و اطمینان
  • تقویت ایمان و توکل
  • رفع نگرانی‌ها و اضطراب‌ها
  • تقویت اراده و روحیه

بهترین ذکر روی انگشتر حضرت زهرا

طبق روایات معتبر، حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) انگشتری با نقش مخصوص داشتند که متبرک به ذکر إلهی لا تَکِلْنی إلی نَفْسی طَرْفَةَ عَیْنٍ أَبَداً بود. این ذکر به معنای خدایا، مرا به اندازه یک چشم به هم زدن هم به خودم وامگذار، است. این ذکر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بیان کرده‌اند که این ذکر را از سجده‌های طولانی پدرشان، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، یاد گرفته‌اند. 
علاوه بر این ذکر، ذکرهای دیگری نیز برای انگشتر حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) نقل شده است:

  1. أَمِنَ الْمُتَوکِّلُون
  2. اللَّهُ وَلِیُّ عِصْمَتی
  3. نِعْمَ القادِرُ اللَّهُ
  4. سُبْحانَ مَنْ اَلْجَمَ الْجِنَّ بِکَلِماتِهِ

انواع ذکر روی انگشتر فیروزه

 

ذکر روی انگشتر امام رضا

امام رضا انواع ذکر روی انگشتر خود داشته‌اند که هر کدام دارای معانی و فضیلت‌های ویژه‌ای بودند. در زیر به دو ذکر اصلی که برای انگشتر ایشان نقل شده، اشاره می‌کنیم:

 

  • ما شاءَ اللهُ لا قُوّةَ إلّا بالله 
  • وَلِيُّ اللَّه

ذکر روی انگشتر حدید

انگشتر با نگین حدید که با ذکر هفت جلاله حکاکی شده باشد، در روایات اسلامی به‌ویژه از ائمه اطهار به عنوان یک وسیله مؤثر برای دفع بلاها و مشکلات معرفی شده است. این ذکر شامل هفت نام مقدس از اسامی جلاله خداوند است که هر یک از این نام‌ها دربرگیرنده قدرت و عظمت الهی است.


دیگر انواع ذکر روی انگشتر اهل بیت

اهل بیت (علیهم السلام) در انتخاب نقش و اذکار روی انگشترهای خود دقت ویژه‌ای داشتند و این نقوش و اذکار اغلب بیانگر اعتقادات عمیق دینی و توکل بر خداوند بودند. هر امام باتوجه به شرایط و مأموریت خاص خود، ذکر یا نقشی را بر روی انگشتر خود حکاکی می‌کرد که بیانگر پیام یا فضیلت خاصی بود. در زیر به نقش انگشترهای برخی از ائمه اشاره می‌شود:


1. امام علی (ع):

 

  • نقش انگشتر:  الله المل و نِعْمَ القَادِرُ اللهُ
  • این نقش‌ها تأکید بر مالکیت و قدرت مطلق خداوند دارند و نشان از توکل عمیق امام علی (ع) بر خداوند است.

2. امام سجاد (ع):

 

  • نقش انگشتر: ان الله بالغ أمره
  • این نقش نشان از توکل به خدا و باور به قدرت الهی دارد.

3. امام هادی (ع):

 

  • نقش انگشتر: الله الملک
  • تأکید بر مالکیت مطلق خداوند و اعتماد بر قدرت اوست.
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN