• 1152
  • 234 مرتبه
از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟

از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟

1403/06/07

سنگ فیروزه زنده یکی از سنگ‌های نیمه قیمتی است که با رنگ‌های سبز، زرد و آبی استخراج می‌شود. انواع سنگ فیروزه اصل دارای خواص درمانی بوده و به عنوان سنگ آرامش و تعادل شناخته می‌شود. علاوه بر آن برای دکوراسیون داخلی، تزیینات، ساخت جواهرات مختلف مانند انگشتر فیروزه، تسبیح فیروزه و... به کار می‌رود. در ادامه مطلب قصد داریم به موضوع تشخیص سنگ زنده فیروزه بپردازیم. 

سنگ زنده فیروزه و معرفی کامل آن 

سنگ فیروزه نیشابور زنده یکی از سنگ‌های قدیمی و نیمه قیمتی است که خواص بسیار زیادی دارد. چنانچه شرایط مطلوب برای سنگ فیروزه ایجاد شود، می‌تواند زیبایی و براقیت خود را حفظ نماید. در غیر این صورت پس از مدتی کدر شده و تغییر رنگ می‌دهد. اگر سنگ فیروزه ویژگی‌های ظاهری خود را حفظ کند، به آن فیروزه زنده گفته می‌شود. 

تشخیص سنگ فیروزه مرده و زنده   

سنگ فیروزه نیاز به مراقبت خاصی دارد و اگر به خوبی موارد مربوط به نگهداری از آن رعایت نشود، می‌میرد و ارزش خود را از دست خواهد داد. به همین خاطر اگر می‌خواهید از خواص فیروزه زنده بهره‌مند شوید، باید در نگهداری از آن بکوشید. اگر می‌خواهید تشخیص دهید که فیروزه زنده است یا مرده، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید. 

  • زمانی که سنگ فیروزه را خریداری می‌کنید، رنگ آن را به خاطر بسپارید. اگر پس از مدتی در فیروزه آبی شما خط‌ها، نقاط و یا حاله های سبز رنگ ایجاد شد، باید بدانید که فیروزه در حال مردن است. 
  • اگر فیروزه شما سبز بود و پس از مدتی متوجه شدید که دو رنگ شده و برخی از قسمت‌های آن چرک تاب شده است، یعنی سنگ فیروزه زنده شما در حال مردن است‌. 
  • فیروزه مرده، سطح صیقل خود را از دست داده و مات می‌شود. 
  • اگر می‌خواهید تفاوت فیروزه زنده و مرده را بدانید باید به رنگ آن دقت کنید. چنانچه رنگ فیروزه سبز یا آبی شفاف باشد، زنده است و اگر سبز یا آبی کدر و تیره باشد مرده است.

فرق فیروزه زنده و مرده

چگونه سنگ فیروزه زنده می‌شود؟ 

فیروزه از با ارزش‌ترین و زیباترین سنگ‌های جهان به شمار می‌آید. اگر می‌خواهید فیروزه شما زیبایی روز اول خود را حفظ کند و به اصطلاح زنده بماند، موارد زیر را باید رعایت کنید: 

  1. فیروزه نباید دچار ضربه، خش و خردگی شود. به همین خاطر باید در جای امنی نگهداری گردد. 
  2. مواد آرایشی، اسپری، عطر و به طور کلی انواع مشتقات چربی می‌توانند کیفیت فیروزه را کاهش داده و منجر به مردن آن شوند. 
  3. برای پاک کردن فیروزه بهتر است از مسواک و خمیردندان و آب سرد استفاده کنید و مواد شیمیایی سخت به کار نبرید( انواع شوینده ها دارای چربی می‌باشند). 
  4. برای جلوگیری از خشک شدن فیروزه آن را در جای خنک نگهداری نمایید.

روش‌های زنده کردن سنگ فیروزه 

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که آیا امکان زنده کردن سنگ فیروزه وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که بله. چند روش خانگی جهت زنده کردن این سنگ با ارزش وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم: 

یکی از روش‌های عالی برای زنده کردن سنگ فیروزه، استفاده از نمک دریا است. برای انجام این کار باید فیروزه را در نمک دریا بخوابانید. 
روش بعدی، قرار دادن فیروزه در معرض جریان آب است. البته برخی از افراد نیز معتقدند که این کار می‌تواند باعث آسیب رسیدن به سنگ شود و سنگ فیروزه زنده دچار صدمه شود. 
یکی دیگر از روش‌های زنده کردن سنگ فیروزه، پاک کردن چربی و روغن از سطح آن است. برای این کار از یک دستمال نرم و ملایم استفاده کنید و هیچ مواد شوینده‌ای به کار نبرید. 

با رعایت این نکات و شارژ سنگ فیروزه می‌توانید زیبایی و براقیت اولیه آن را حفظ کنید. اما و به طور کلی اگر چربی به بطن فیروزه شما نفوذ کرده باشد هیچ کاری از دست شما بر نخواهد آمد مگر زود متوجه شده و سریعا با بید زدن فیروزه یا تراشیدن لایه ای از فیروزه از رسیدن چربی به قسمت های دیگر فیروزه جلوگیری کنید.

روش‌های زنده کردن سنگ فیروزه 

ویژگی‌های فیروزه اصل 

فیروزه از سنگ‌های با ارزش و قیمتی محسوب می‌شود و در اغلب کشورها استخراج می‌گردد. از ویژگی‌های اصلی این سنگ می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم: 

رنگ: فیروزه اصل معمولاً به رنگ سبز و یا آبی است. اما گاهی اوقات می‌تواند رنگ‌های دیگری هم داشته باشد. 
شفافیت: فیروزه اصل معمولاً نیمه شفاف یا شفاف است. گاهی اوقات می‌تواند مات هم باشد. 
براقیت: فیروزه اصل زیبایی و براقیت زیادی دارد و به همین خاطر از دیگر سنگ‌های قیمتی متمایز می‌شود. 
سختی: فیروزه اصل سختی بالایی دارد و سنگ قابل اعتمادی جهت به کار بردن در جواهرسازی محسوب می‌گردد. 
نداشتن ضایعات: سنگ فیروزه اصل هیچ نوع ضایعاتی ندارد. ولی ممکن است در سنگ‌های دیگر این ضایعات مشاهده شود.

نگهداری از انگشتر فیروزه 

رعایت اصول مراقبت از انگشتر فیروزه باعث می‌شود تا این سنگ قیمتی، زیبایی و جذابیت اولیه خود را حفظ کند. عوامل مختلفی مانند شوینده‌های قوی، مواد اسیدی، چربی‌ها، عرق، ضربه خوردن، چسب، رنگ، نور زیاد، حرارت شدید، آب جوش و سرمای شدید می‌تواند به این سنگ زیبا آسیب وارد کند. در ادامه نکات مهمی را برای نگهداری کردن از انگشتر فیروزه بیان می‌کنیم:

شستشو با آب 

برای تمیز کردن و نگهداری از انگشتر فیروزه از آب سرد استفاده کنید. پس از آن سنگ را با حوله نرم و ملایم کاملاً خشک نمایید. 

نور غیر مستقیم خورشید 

سنگ فیروزه زنده نباید در نور مستقیم خورشید قرار گیرد. زیرا می‌تواند براقیت خود را از دست داده و مات شود.

 نمک دریا 

برای از بین بردن چربی‌ها و مواد مضری که روی انگشتر فیروزه را پوشانده، می‌توانید از نمک دریا استفاده کنید و انگشتر را در آن بخوابانید. 

پارچه نمدار و نخی 

از یک پارچه نخی نمدار استفاده کنید و عوامل مخربی مثل مواد قلیایی و اسیدی، لوازم بهداشتی و آرایشی را از روی انگشتر فیروزه پاک کنید.

نگهداری از انگشتر فیروزه 

شارژ سنگ فیروزه زنده

برای آنکه فیروزه بتواند انرژی مثبتی را به اطراف انتقال دهد، باید هر چند وقت یک بار شارژ شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که سنگ فیروزه را نمی‌توانید در خانه شارژ کنید. شارژ فیروزه حتمأ باید توسط افرادی که در این کار تخصص دارند انجام شود. شارژ کردن سنگ فیروزه به این صورت است که افراد متخصص با استفاده از نوعی رزین، فیروزه را جلا می‌بخشند. با انجام این روش، درخشندگی سنگ به آن باز خواهد گشت. علاوه بر آن ثبات و مقاومت سنگ افزایش پیدا خواهد کرد. از خواص سنگ فیروزه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • افزایش خودباوری و اعتمادبنفس 
  • کاهش اضطراب و استرس 
  • تقویت سیستم ایمنی بدن 
  • افزایش قدرت جسمی 
  • بهبود خواب 
  • جذب انرژی مثبت 
  • درمان افسردگی 
  • تسکین دردهای عضلانی و مفصلی 
  • جذب نور و ...

نتیجه گیری

سنگ فیروزه از سنگ‌های گرانبهای طبیعت به شمار می‌آید که با رنگ آبی زیبای خود در ساخت جواهر آلات به کار می‌رود. فیروزه زنده خاصیت و زیبایی خود را حفظ کرده و بسیار ارزشمند است. در این مقاله نکات مهمی را در مورد تفاوت سنگ فیروزه زنده و مرده بیان کردیم و روش‌های مراقبت از آن را توضیح دادیم. با مطالعه این مطلب می‌توانید از سنگ فیروزه خود به خوبی محافظت نمایید.
 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
DNN